Søg
Close this search box.

General­forsamling

Her kan du finde indbydelse til og referater fra generalforsamlinger.

Elevforeningen

Indkaldelse til general­forsamling

Hermed indkaldes til generalforsamling i Ollerup Delingsførere

lørdag 8. juni 2024, kl. 16:45-17:45

i Konferencelokalerne på Gymnastikhøjskolen i Ollerup

DAGSORDEN:

1.    Valg af dirigent og stemmetællere

2.           a. Beretning om Elevforeningens arbejde.

b. Beretning om aktiviteter på OD-Baksås, Nissedal.

c. Kort orientering om Gymnastikhøjskolens virke.

3.    Forelæggelse af det reviderede regnskab.

4.    Behandling af indkomne forslag.

5.    Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

a. Valg af bestyrelsesmedlemmer.

b. Valg af suppleanter.

6.    Valg af revisor og suppleant

a. Valg af revisor.

b. Valg af revisorsuppleant.

7.    Valg af bestyrelsesmedlemmer i ”Gymnastikhøjskolen i Ollerup”

8.    Eventuelt.

Forslag til behandling (punkt 4) skal sendes til formanden senest 14 dage før generalforsamlingen.

Uddrag af vedtægternes § 3:

Medlemmer er alle, der har gennemgået et 3, 4, 5, eller 9 måneders kursus på Gymnastikhøjskolen, og som har betalt kontingent.

Stemmeret har alle, der har betalt kontingent for 2024.

Medlemskab kan blive kontrolleret.

Referater

GENERALFORSAMLING

Referat generalforsamling i Ollerup Delingsførere

lørdag 8. juni 2024, kl. 16:45-17:45

i Konferencelokalerne på Gymnastikhøjskolen i Ollerup

Der var 60 deltagere til generalforsamlingen.

DAGSORDEN:

  1. Valg af dirigent og stemmetællere

Lars Meinert Mortensen blev valgt til dirigent. Poul Stenum og Lene Hvid blev valgt som stemmetællere. Lars konstaterede at generalforsamlingen var indkaldt i henhold til vedtægterne.

  1. a. Beretning om Elevforeningens arbejde.

Beretning v/ formand Gitte Stenum

Kære alle fremmødte ved dette års generalforsamling i elevforeningen, jeg vil i lighed med tidligere år indlede min beretning om året der er gået, med at mindes de OD’er, der i årets løb er gået bort. Jeg vil derfor bede forsamlingen rejse sig ——–  Æret være deres minde…………..Tak.

Vi har i bestyrelsen i år valgt at lade årets beretning tage udgangspunkt i elevforeningens nye hjemmeside, som vi sidste år fortalte, var lige på trapperne. Det har været en lang og sej ”fødsel” men nu er den her.

Hjemmesidens forside vises på storskærm. Man bliver aldrig helt færdig med Ollerup……. Det er det første citat I møder når i ”klikker” ind på hjemmesiden, og det kunne ikke være mere sandt. Det er nok også grunden til at vi kan bryste os af, at have Danmarks største elevforening. Når man går på hjemmesiden, er der en del information som alle kan tilgå. Det kræver dog at du er aktivt medlem for at få lov til at logge ind og læse bl.a. årsskriftet og elevnyt.

Siden med Årsskrifter vises. Årsskrift, Nyhedsbrev, Facebookgruppe, Instagram og hjemmeside hænger nu godt sammen og gør, at I som medlemmer kan følge med, der hvor det giver mest mening for den enkelte.

Hjemmeside – registreringssystem. Opbygningen på hjemmesiden gør at I som medlemmer nemt og hurtigt kan melde jer ind i elevforeningen. I kan også selv gå ind og ændre jeres adresse. Hvis I sidder derhjemme og tænker, Hvorfor står det ikke på hjemmesiden eller hvor kan jeg finde information om… ? Så skal I endelig kontakte os. Vi vil så i samarbejde med Vibeke afgøre, om det er relevant at få med på hjemmesiden til glæde og gavn for de mange.

OD-Baksås. Vores nye bookingsystem af OD-Baksås giver et hurtigt overblik og nem adgang til at booke et ophold på OD-Baksås. Vi oplever fortsat at mange ønsker at benytte denne mulighed i højsæsonen i juli og august, hvilket er rigtig dejligt. Vores drøm er dog, at I også ønsker at benytte OD-Baksås i sensommeren og det tidlige forår, hvor naturen virkelig kan noget ganske særligt i Norge. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige Gudrun og Anker Clausen en stor tak for indsatsen med at passe OD-Baksås og sammen med andre frivillige seniorbisser at vedligeholde den gamle skole i Norge. Mange tak til alle for den store indsats, I skal vide at vi i Elevforeningens bestyrelse sætter meget stor pris på de mange frivillige timer I bidrager med.

OD-Baksås 50-års jubilæum. Første weekend i september var vi en lille flok som tog turen til OD-Baksås for at fejre stedets 50 års jubilæum. Det blev en skøn tur, hvor nogen så stedet for første gang, mens andre var glade for gensynet med området og den skønne natur. Gudrun og Anker tog godt imod os og havde arrangeret weekenden på bedste vis. Forstander Thomas og Mette deltog også i festlighederne og som en gave fra skolen havde de valgt at stå for forplejningen bl.a. med en fantastisk festmiddag. Vi blev virkelig forkælet på allerbedste vis. En hyggelig stund med de lokale, Thorgeir og Arnt Erik , der til daglig har opsyn med stedet, masser af røverhistorier og en tur i Nisser sø blev det også til. Elevforeningen havde valgt at give OD-Baksås et nyt vildmarkskar til glæde for alle kommende gæster. Selskabet var skam også en tur i karret, så det blev indviet på bedste vis.

ODE Cafe. Et af elevforeningens nye tiltag er ODE-Cafeen, og hvad er så det? spørger I måske jer selv om. ODE-Cafeen er bl.a. et ønske fra os om at tilbyde et mødested for alle jer gl. OD’er ved stævner rundt om i det ganske land. Vi ønsker at skabe synlighed og gode fortællinger om Gymnastikhøjskolen i Ollerup og vi har et ønsker om at skabe et samlingssted for alle os gl. OD’er. Vores prøveballon har i år været Aspirantholdsstævnet i Haderslev, hvor vi tilbød en kop kaffe/te, chokolade og en god snak om gamle dage, med OD’er, eller om hvad Gymnastikhøjskolen i Ollerup egentlig kan tilbyde unge mennesker i dag. Dette kan kun lade sig gøre fordi vi har været i en god dialog med DGI, tak til jer for at give os lov til at prøve det af. Næste år håber vi på at være til stede ved endnu flere af de store gymnastikstævner.

Frivillighedskorpset. Sidste år fortalte jeg om vores frivillighedsudvalg. De har været i arbejdstøjet og vi lancerede derfor frivillighedskorpset. Frivillighedskorpset består af frivillige der har lyst til at hjælpe os, højskolen og dens medarbejdere, når der er store arrangementer, så som Olympen Live, OD Dag, Elevmøde, Foredrag m.m. Vores håb er, at mange af jer har lyst til at gi’ en hjælpende hånd med en konkret og afgrænset opgave. Frivillighedskorpset har sin egen facebookside OD-Frivillighedskorps. Når man går ind under sin egen profil via hjemmesiden, er der også et felt, hvor man kan melde sig som frivillig.

Elevmødet. Vi satte ved elevmødet 2023 fokus på, at også de yngre årgangsjubilarer skulle føle, at det var noget ganske særligt at komme til elevmødet, og det var en succes. I har derfor også allerede bemærket, at vi nu holder en fælles jubilar middag, da nedrivningen af scenen har gjort det muligt at samle os alle. Vi har været spændte på hvordan det ville gå, og håber at I har haft en god dag i dag. De tidligere år har der været diskotek efter aftensmaden. Vi har i år valgt, i stedet, at skabe cafe stemning ved aftenens arrangement, hvor eleverne på skolen også vil optræde med et band. Det glæder vi os til at få afprøve, og håber det kan blive en tradition. Vi kan afsløre at elevmøde 2025 bliver lørdag den 14. juni.

Vores videre arbejde: Vi har forsøgt at give jer et indblik i vores arbejde, i den nye hjemmeside, i Facebook og i Instagram. Vi er ikke færdige med hjemmesiden, da den er i konstant udvikling. Facebook og Instagram bliver kun levende hvis I er aktive og deler relevante opslag derinde med alle. Derfor vil vi også gerne række ud til alle jer OD’er: Er der ting I savner eller ting der kunne være interessant for os at tage fat i. Husk!! Vi er til for jer

OD Guldnål. OD Guldnålen bliver sjældent uddelt, men ved skolens årsmøde i oktober tildelte vi den til Birgit.  Birgit valgte i oktober ’23 at stoppe i skolens bestyrelse, hvor hun gennem 39 år trofast og loyalt har passet sit bestyrelsesarbejde. Vi siger dig endnu engang tak for din indsats som repræsentant for elevforeningen, og har fortsat glæden af dig i elevforeningens bestyrelse lidt endnu.

OD-Puljen. OD-Puljen er blevet noget af et tilløbsstykke og i år har der igen været flot med ansøgninger, så mange at vi har måttet skuffe nogen. Martin vil senere under aflæggelse af regnskab komme ind på hvad pengene er gået til.

Jeg vil slutte denne beretning med at sige tak til: Årsskrift-redaktør Martin Lorenzen, og tak til alle jer der har bidraget til indholdet, tekst, billeder mm. I dette års årsskrift. Alle der har bidraget til Elevnyt 2024. Skolen, ledelsen, medarbejdere og skolens bestyrelse for godt samarbejde. Seniorbisserne for deres store frivillige arbejde på og omkring skolen. Jer to 2 års årgangsrepræsentanterne, Isabella og Viktor, I skal som årgangsrepræsentanter have en stor tak for den måde I begge er gået ind i arbejdet i bestyrelsen på. I møder altid oplagt op, og I deltager aktivt i vores mange samtaler og diskussioner. Tak for indsatsen. Til Anne Mette Rohde som i 2017 blev valgt ind som årgangsrepræsentant og senere trådte ind i bestyrelsen. Du har i den grad været med til at tænke nyt og sætte spørgsmålstegn ved det vi går og laver. Du har engageret dig og du har bragt noget godt til bestyrelsen. Nu skal du hellige dig lærerjobbet og instruktørgerningen og hvem ved måske vender du en dag tilbage. Tak for indsatsen. Dig Vibeke, som elevforenings sekretær arbejder du ihærdigt på at hjælpe os i bestyrelsen og alle elevforeningens medlemmer. Du har en stor del af æren for at vores hjemmeside nu kører. Du har et højt serviceniveau og man kan altid komme til dig og få hjælp. Du holder os i ørerne og sørger for at vores møder kan køre med udsendelse af dagsorden og diverse bilag. Som jeg sagde sidste år: Vibeke, du er guld værd… Tak for dig. Hele Elevforeningens bestyrelse for jeres kæmpe indsats, engagement, nytænkning, samarbejde og ikke mindst samvær. Jeg nyder at komme til Ollerup og mødes med jer, uanset hvad min dag har bragt mig, ja så går jeg altid glad og opløftet hjem fra vores møder. Tak til jer….. Hver og en.   Sidst men ikke mindst, Alle jer, fremmødet og opbakningen til vores forening og til generalforsamling – TAK.

  1. b. Beretning om aktiviteter på OD-Baksås, Nissedal.

Beretning ved Lars Møller Andersen. Lars skulle hilse fra Gudrun og Anker som for første gang siden deres elevtid ikke har mulighed for at være her. Gudrun og Anker sender stor tak til de seniorbisser der var med til at pudse og male 2 sider at huset sidste sommer. Skorstensfejeren vil ikke godkende storstenen til kaminen i spisesalen. Anker er ved at undersøge om skorstenen kan repareres eller der evt. skal opsættes en varmepumpe. Gudrun og Anker var meget glade for fejringen af Baksås 50 års jubilæum og især vildmarkskaret, som blev indviet på bedste maner under fejringen. Sidste år var der 7 udlejninger af Baksås, i år er der 12. Det er dejligt med den nye hjemmeside som gør det nemmere at tjekke for ledige uge og booke en leje.

  1. c. Kort orientering om Gymnastikhøjskolens virke.

Det går godt på Gymnastikhøjskolen. Der startede 286 elever i F24, nu er der 270 elever. Vi er lykkes med udvidelse af eksterne aktiviteter. Scenen er taget ned og vi kan spise sammen alle elever og personaler. Når økonomien tillader, tager vi de næste skridt. Den nederste del af svømmehallen er blevet renoveret, flere kan huske at fliserne i bassinet var gået løs. Vi har gang i opbygningen af omklædningsrummene i forbindelse med Arenaen. Vi har meget stor fokus på elevtilgang i særdeleshed til efterårssemestene. Vi har haft en regulering af statstilskud i 2023 på 8.500.000 kr., vi er stolte over vi har klaret den likviditetsmæssige udfordring.  kr. Vi arbejder meget med design af semestrene og har fået flere shows, studieture og andre elementer i efteråret. Vi fastholder gymnastiklinierne og har nu også 2 politiophold a 12 uger i efteråret. Vi har et nyt ophold vi kalder 365 og Hubsterlinien er omdøbt til projektdesign. Der er større valgfrihed i efteråret og flere ting at spille på. Vi er i gang med en stor efterskoleundersøgelse som skal klarlægge hvad vi skal gøre for at rekruttere nye elever og hvordan vi kan uddanne dem til at blive gode foreningsledere ude i klubberne. Vi starter et show i efteråret der kaldes ”Dejavu” og er ved at starte et landsdækkende foreningsnetværk. Vi har for en måned siden lukket for tilgang til foråret 2025 og har en lang venteliste til semestret. Vi forventer omkring 300 elever til F25. Vi forsøger at fastholde lærerstaben med tidsbegrænsede ansættelser og forskellige ansættelsesgrader i forår og efterår.

  1. Forelæggelse af det reviderede regnskab.

Regnskabet blev gennem af bestyrelsesmedlem Martin Stubkjær. Der blev spurgt til hvorfor der kun er budgetteret med 280.000 i kontingentindtægter i 2024. Det bunder i en konservativ budgettering, da der i det nye kontingentsystem er mulighed for at betale kontingent i 5 år og dermed opnå rabat. Baggrunden for 5-årskontingent var at vi ville give de unge medlemmer bedre mulighed for at bevare medlemskabet at Elevforeningen. Vil prøver det af og muligheden er nu givet til alle medlemmer. Nogen i forsamlingen synes det var en stor rabat. Det blev nævnt at der er plads på kontoen for donationer, hvis man synes kontingentet er for lavt.

  1. Behandling af indkomne forslag.

Der var ingen indkomne forslag.

  1. a. Valg af bestyrelsesmedlemmer.

Der blev foreslået Birgit Sørup Heinsen, Martin Stubkjær og Jeppe Østergaard Nielsen. Alle 3 blev valgt for en 2-årig periode.

  1. b. Valg af suppleanter.

Bestyrelsen foreslog Ida Lousen og Anne Mette Rohde, begge blev valgt for en 1-årig periode.

  1. a. Valg af revisor.

Bente Lassen Nørby var på valg og modtog genvalg for en 2-årig periode.

  1. b. Valg af revisorsuppleant.

Kristian Skaarup var på valg og modtog genvalg for en 1-årig periode.

  1. Valg af bestyrelsesmedlemmer i ”Gymnastikhøjskolen i Ollerup”

Kristian Albertsen er på valg og ønsker ikke genvalg. Bestyrelsen foreslår Kasper Hvelplund Overgaard. Kasper var elev i 1999-2000 og er til daglig leder af en projekt- og udviklingsafdeling på Asmildkloster Landbrugsskole. Hans hjerte brænder for de frie skoler og højskolerne og i særlig grad Ollerup. Kasper blev valgt for en 2-årig periode.

  1. Eventuelt.

Der blev udtrykt stor ros til bestyrelsen for beretninger og regnskab. Gitte takkede Kristian Albertsen for det store arbejder han har lagt for dagen både i skolens bestyrelsen og elevforeningens bestyrelse.

Referent                                                                                              Dirigent

Vibeke Henriksen                                                                              Lars Meinert Mortensen

Referat generalforsamling i Ollerup Delingsførere

lørdag 10. juni 2023, kl. 16:15-17:15

i Konferencelokalerne på Gymnastikhøjskolen i Ollerup

DAGSORDEN:

  1. Valg af dirigent og stemmetællere

Lars Meinert Mortensen blev valgt til dirigent. 2 deltagere i forsamlingen meldte sig som stemmetællere. Lars konstaterede at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt.

  1. a. Beretning om Elevforeningens arbejde.

Traditionen tro vil vi gerne starte årets beretning med at mindes de OD’er, der i årets løb er gået bort. Her vil vi helt specielt nævne Gunnar B Hansen, der den 16. november 2022 sov stille ind. Gunnar var skolens forstander igennem 22 år, og deltog dermed også ved Elevforeningens bestyrelsesmøder. Vi vil også nævne Palle Petersen som gennem 44 år var pedel på skolen. Palle har gennem årene ydet en stor arbejdsindsats for Elevforeningen ved elevmøderne. Jeg vil gerne bede forsamlingen rejse sig — Æret være deres minde…………..Tak.

Som nyvalgt formand for bestyrelsen vil jeg gerne fremlægge dette års beretning for arbejdet i Elevforeningens bestyrelse. Jeg er meget glad for den tillid der bliver vist os i bestyrelsen, og I skal vide at vi ser det som vores største opgave at arbejde for medlemmerne i Elevforeningen. Vi er også ret stolte over, at kunne bryste os af, at være landets største Elevforening med lidt mere end 5000 medlemmer. MEN det forpligter ….

Tekst: Jens Sejer Andersen 2001
Melodi: Sigurd Barrett

Hvor du sætter din fod,
drysser frø af de drømme du driver imod.
Ved de veje du finder
vil man snart plukke minder.
Om du flyver omkring eller står og slår rod,
bli’r der spor af din fod.


Med dette lille vers vil jeg starte med at fortælle, at man virkelig mærker, at man sidder i en bestyrelse, hvor det talte ord har stor betydning, hvor vi alle har mærket hvad et højskoleophold betyder, ikke kun et højskoleophold, MEN et ophold på Gymnastikhøjskolen i Ollerup. De værdier vi hver især har fået med os, gammel som ung bliver i den grad bragt i spil når vi samles. Der er en gejst og et gåpåmod ved alle vores møder, og vores ønske er, at alle I der er medlem og alle jer som vi gerne vil have til at være medlem kan mærke at vores fælles historie og vores fælles oplevelser, er dem, der gør os til noget ganske særligt, vi satte spor og vi tog minder med os, nu er vi alle OD’er

Hvad laver vi egentlig i Elevforeningens bestyrelse:

Vi vil her give jer et lille indblik i bestyrelsens arbejde. Hvad vi gennem året tager op, hvilke nye ting der løbende bliver sat i søen og hvilke drømme vi har for fremtiden. Alle ting som vi håber, kommer jer medlemmer til gavn.

Hjemmeside
Vi har hen over en længere periode arbejdet på at oprette en ny hjemmeside for Elevforeningen, og vi er stolte over at kunne sige, at de sidste brikker er ved at falde på plads. Hjemmesiden bliver lavet i samarbejde med Martin Lorenzen og FaceOff, og det er vores store ønske, at der er en rød tråd mellem skolens hjemmeside, Elevforeningens hjemmeside, Årsskriftet og Elevnyt. I skal ikke være i tvivl, når I logger ind, eller når I søger information. Det skal være den samme oplevelse I skal kunne mærke. Hjemmesiden vil give mulighed for, at I som medlemmer kan logge ind for selv at ændre jeres stamdata, I vil kunne se udgivelser så som Årsskrift og Elevnyt. Den vil give mulighed for at sende nyhedsmails til udvalgte og alle medlemmer. Vi får mulighed for at trække kontingent automatisk, når I først har lagt jeres kortoplysninger ind, I vil også kunne tilmelde jer til elevmødet, hvis I er medlem. Vibeke vil langt nemmere kunne håndtere alle medlemmers oplysninger og vi får forhåbentlig en langt nemmere kommunikationsvej. Vi glæder os meget til at ”gå i luften”. Fremadrettet vil vi løbende rette hjemmesiden til og føje nye ting til.

Årskriftet

Årsskriftet arbejder vi med hvert år. Tema for Årsskrift i 2022 blev en fortælling gennem bl.a. eleverne, tidligere elever og medarbejderes øjne. Med Martin Lorenzen ved rorpinden som redaktør, er layoutet blevet opdateret således at det ligger i tråd med skolens nye brand og udtryk. Martin har lavet et flot stykke arbejde og vi håber I har nydt resultatet og fået nogle gode fortællinger med. Årsskriftet vil også til næste år blive et samarbejde mellem Elevforeningen, Skolen og Martin. Vi vil benytte lejligheden til at takke Martin for det flotte resultat.

Elevnyt

Elevnyt er også en af de ting vi arbejder med hvert år. Elevnyt har nu fundet sit helt eget og nye format som en digital udgave. Elevnyt er tænkt som et kortere nyhedsindslag, hvor vi kan orientere medlemmerne om hvad der rør sig nu og her. Der vil være links til arrangementer og til hjemmesiden, hvor der bl.a. er elevlister over hvem der er blevet gift og hvem der er gået bort i årets løb. Derudover vil vi gerne komme med nogle nærværende fortællinger, der på den ene eller anden måde handler om vores gamle højskole. For tre år siden valgte vi små fortællinger fra forstanderstolene. Sidste år kom der beretninger om personer, der har ydet en ekstra indsats. I år valgte vi at se på 4 OD’ers indtryk af OD-dagen 2023. MEN hvad skal vi læse om i det næste Elevnyt? Måske har du en god ide, hvis det er tilfældet så hører vi meget gerne om den. Vi har også brug for jeres hjælp til at ajourføre listen over OD bryllupper og OD begravelser.

SoMe (Sociale Medier)
SoMe er noget af det vi for ikke så mange år siden begyndte at benytte os af. For at nå ud til de yngre medlemmer af Elevforeningen valgte vi at inddrage Facebook og senest Instagram som platforme vi også arbejder på. Der blev derfor for et par år siden oprettet en profil for Elevforeningen på Facebook og senere på Instagram. Vi forsøger hele tiden at blive mere synlige ved at komme med relevante opslag til gavn for medlemmerne. Vi har lige nu: Instagram:Ollerup­_Elevforening ca. 441 følgere. Facebook: OD-Elevforeningen ca. 2000 følgere. Vi håber på, at mange flere af vores medlemmer vil ”hoppe ind” og følge med.

Baksås
Vi er rigtige glade for at Anker og Gudrun endnu et år har lagt et kæmpe arbejde i, at Den gamle skole i Baksås forbliver et attraktivt sted at tage til, for at slappe af i samvær med familie, venner og andre OD’er. Vi vil gerne fra bestyrelsen endnu engang takke jer for det store arbejde og jeres kæmpe engagement, I skal vide at vi sætter stor pris på den uvurderlige hjælp det er for os, at I passer godt på Baksås. Der er heldigvis igen, efter det der I ved nok, kommet gang i udlejningen. Vi har i år besluttet at lave en forhøjelse af depositum fra 1.000 kr. til 3.500 kr., da der i en lang periode har været for mange afbud. Depositum er nu på halvdelen af minimumslejen. Anker vil senere orientere jer lidt mere om hvordan det stå til i Norge. MEN, vi kan allerede nu afsløre, at vi i år kan fejre 50 års jubilæum den 1. september 2023. Det glæder vi os til, og ser frem til at besøge Baksås og være med til fejringen. I den anledning arbejdes der i øjeblikket på at finde en gave, som vil blive skænket Baksås ved jubilæet, en gave som vil komme alle jer der besøger ”Den gamle skole” til gavn.

Elevmødet

Elevmødet og formen på dagen har vi i bestyrelsen løbende en tæt dialog med skolen om. De yngre årgange har til tider følt sig lidt overset, eller bare haft svært ved at føle sig godt tilpas denne dag. Det har vi lyttet til og som I allerede har bemærket er der lavet et helt specielt program for 5, 10 og 15 års jubilarholdene i år. Vi har forsøgt at skabe en ramme, hvor de kan mødes og mærke fællesskabet, mærke højskoleånden… Derudover har vi på samme måde som sidste år, valgt at lave en Myselfie station, hvor man sammen med sin ”gamle roomie”, dem man hang ud med da man var elev, hele sin gang eller nye bekendtskaber kan tage stemningsbilleder og forevige minder fra dette års elevmøde.

Dette var et indblik i hvad vi arbejder med i de faste udvalg, men der sker meget, meget mere

Fast gæst ved alle bestyrelsens møder

Traditionen tro deltager Thomas ved alle vores møde. Der er en tæt tilknytning mellem skolen og Elevforeningen, og Thomas orienterer ved hvert møde kort om hverdagen på skolen. Det er dejligt og skaber en forståelse for, hvad der rør sig, hvilke nye ting skolen arbejder med, hvor mange elever der pt. er på skolen o.s.v. Thomas er også med i de debatter vi har, og vi forsøger at bruge hinanden på bedste vis. Thomas, vi vil gerne sige dig tak for den måde hvormed du møder os, tak for de ting vi i samarbejde får udrettet, og tak fordi vi kan holde vores møder her på skolen.

Portræt af Uffe Strandby
Lærke Wuisman, der er lokal portrætmaler, har endnu engang, på bestilling fra Elevforeningen frembragt et fantastisk portræt, som er skænket Gymnastikhøjskolen i gave. Denne gang er det skolens tidligere forstander Uffe Strandby, som har siddet model. Den officielle afsløring af portrættet skete ved skolens Årsmøde fredag den 7. oktober 2022. Lærke har en særlig evne til at fange personlige træk og har virkelig formået at gengive Uffe, som vi kender ham. Har I ikke allerede været forbi De Gamle Stuer, så er det et besøg værd.

Fortælling og foto af effekter

Bestyrelsen har et ønske om, at lave en registrering af alt det kunst, de gaver og de effekter som findes rundt om på skolen og i særdeleshed i De Gamle Stuer. De fortæller hver især en historie, en historie som vi skal værne om og som IKKE må gå tabt. Hvad er det? Hvem er det fra? I hvilken anledning er det kommet til skolen? Lars og Jeppe har været i gang med at fotografere og dermed forevige effekterne. Aage Sækmose har efterfølgende været i gang med at lave beskrivelser til de effekter, han kender historien til.  Dette er en stor opgave og her får vi virkelig brug for jer medlemmers hjælp. Lars og Jeppe vil under evt. fortælle jer lidt mere om det arbejde de har sat i gang.

Synlighed

En af de andre ting der har været vendt i årets løb er: ”Hvordan gør vi Elevforeningen mere synlig”. Synlighed er jo et vidt begreb, men vi valgte at være meget konkrete. Bestyrelsesmedlemmer skulle bærer en t-shirt eller sweatshirt med Elevforeningslogo på ved bl.a. OD-Dagen og andre arrangementer. Vi fik derfor i samarbejde med Shoppen lavet trøjer med foreningens logo samt skolens nye logo på. Vi har efterfølgende haft forespørgsler på trøjerne. De er derfor kommet til salg i shoppen til alle vores medlemmer.

Seniorbisserne

Seniorbisserne har endnu engang været i arbejdstøjet, og da Uffe Strandby sendte en ansøgning til OD-puljen, på vegne af seniorbisserne, om bevilling til betaling af smedearbejde og materialer til rækværk og gelændere ved nedgang til kælder ved administrationen og trapper foran hovedbygningen sagde vi ja. Dette har i nogle år været efterspurgt, og vi er sammen med skolen meget glade for, at man nu kan nyde synet af det flotte arbejde og selvfølgelig også benytte sig af, at der nu er et gelænder ved hovedtrappen.

Frivillighedsudvalget

I det forgangne år har vi nedsat et frivillighedsudvalg. Udvalgets arbejde bliver på sigt at få lavet et korps af frivillige OD’er. Frivillige der har lyst til at hjælpe os, højskolen og dens medarbejdere, når der er store arrangementer, så som Olympen Live, OD Dag, Elevmøde, Foredrag m.m. Vores håb er, at flere af jer har lyst til at gi’ en hjælpende hånd med en konkret og afgrænset opgave.

OD-Puljen

Igen i år har der været flot med ansøgninger til OD-Puljen, hvilket fremgår af regnskabet som Martin vil fremlægge senere.

Jeg vil slutte vores beretning med at sige:

Tak til: Årsskrift-redaktør Martin Lorenzen, og tak til alle jer der har bidraget til indholdet, tekst, billeder mm. I dette års årsskrift. Alle der har bidraget til Elevnyt 2023. De 2 årgangsrepræsentanter, Georg og Kristine, I 2 skal som årgangsrepræsentanter ha’ en stor tak for den måde I begge er gået ind i arbejdet i bestyrelsen på. I møder altid oplagt op, I deltager aktivt i vores mange samtaler og diskussioner, og har derigennem været med til at skabe fornyelse. Tak for indsatsen. Skolen, ledelsen, medarbejdere og skolens bestyrelse for godt samarbejde. Dig Vibeke, som Elevforeningens sekretær arbejder du ihærdigt på at hjælpe os i bestyrelsen og alle Elevforeningens medlemmer. Du har et højt serviceniveau og man kan altid komme til dig og få hjælp. Du indkalder til samtlige møder og er også med ved alle vores møder, du holder os i ørerne og tager også gerne del i drøftelser hvor det er relevant for dit arbejde. Vibeke, du er guld værd… tak for dig. Elevforeningens bestyrelse for jeres kæmpe indsats, engagement, nytænkning, samarbejde og ikke mindst samvær. Sidst men ikke mindst, Fremmødet og opbakningen til vores generalforsamling – TAK.

Kære Birgit (Sørup Heinsen)
Du har været Elevforeningen for Gymnastikhøjskolen i Ollerups repræsentant i skolens bestyrelse i rigtig mange perioder, ja faktisk blev du valg første gang i 1984 og har siden da, siddet som vores repræsentant, hvilket vil sige i 39 år. Du skal have tusinde tak for din kæmpe indsats. I dag er der nok ikke mange som oplever at sidde i en bestyrelse så længe. Jeg ved det ikke har været nogen nem beslutning for dig, men heldigvis får vi glæden af dig og din kæmpe arbejdsindsats for at fastholde og forny arbejdet i Elevforeningens bestyrelse lidt endnu. Du sidder din periode i skolens bestyrelse ud og stopper derfor først ved Skolens Årsmøde i efteråret. For nu, vil jeg og den samlede bestyrelse dog takke dig for din store indsats og dit kæmpe engagement.

  1. b. Beretning om aktiviteter på OD-Baksås, Nissedal.

Udlejning af Baksås har været tilfredsstillende i 2022. Hele sommerferien og juleferien har været udlejet. Vi kunne godt tænke os flere udlejninger uden for sæsonen. Der er f.eks. rigtig gode langrends- og skimuligheder i nærområdet. Depositum har vi forhøjet til halvdelen af minimumsprisen, da vi desværre har set for mange afbud alt for tæt på udlejningsugen. Hyttens tilstand er god og der bliver malet udendørs de næste dage. Der mangler maling indendørs og vi kunne godt tænke os at dele soverummene op, så der bliver flere værelser. Det skal vi bruge brandmyndighedernes tilladelse til. Vi har fået tilbud på en lader til elbiler. Den opsættes ca. 1. september. Tak til bestyrelsen for opbakningen. Der blev spurgt om der kunne sendes en mail ud ved afbud. Det vil vi kunne når vores nye hjemmeside er gået i luften. Der blev også spurgt om der kunne komme en kalender på hjemmesiden, hvor man kan se hvornår der er ledigt. Det vil også komme på den nye hjemmeside.

  1. c. Kort orientering om Gymnastikhøjskolens virke.

En kort orientering for hvad der har rørt sig, hvilke tiltag, projekter, og forandringer Gymnastikhøjskolen har været igennem det sidst år, lader sig nok ikke helt udfolde under et kort orienteringspunkt på elevforeningens generalforsamling. Derfor må jeg nok starte på en lidt anden måde. For der er sket meget, på rigtig mange niveauer. På det praktiske niveau, er vi igen blevet i stand til kunne vedligeholde skolen. Det har resulteret i, at den indendørs svømmehal er blevet renoveret, Vi har opgraderet og renoveret springcenter, renoveret baderum, gamle gymnastiksal, filter til udendørsbassinet og meget mere. På det økonomiske niveau har vi fået indfriet en del gæld og overordnet stabiliseret skolens økonomi. Arenaen er et kapitel for sig, men vi følger den positive kurve, der gør, at vi får flere arrangementer med både Tikko og Live Culture – og det er godt, for det betyder, at vi løfter de eksterne forpligtelser, vi har. Samtidig er det lykkes, at eleverne altid er en fast del af arrangementerne, så vi kan tilbyde dem anderledes kultur-og dannelsestilgange, der giver ny muligheder for en bredere tilgang til vores hovedsigte. Til efteråret begynder vi renovering af OD-hallen og spisesalen, ligesom vi er i gang med at kigge ind i flere bæredygtige løsninger – herunder både kost og energi. Det kræver omverdenen og så er det også en del af vores vision 2030. Vi har et kæmpe fokus på evaluering og branding. For selvom det går godt, så skal man ikke tro, at det er en selvfølgelighed. De næste unge generationer bliver mindre, samfundsøkonomien er presset og ingen er garanteret elever. Derfor skal vi som Gymnastikhøjskole holde os for øje, at det kræver indsats at forblive på vores position. Det kræver ændringer, og de ændringer er vi gang med. Det betyder bl.a. at vi har sat gang i et større kulturarbejde, der kommer til at resultere i nye og samskabende arbejdsformer på tværs af fag og opgaver. At vi bliver bedre udstyret til at praktisere dannelse horisontalt – på tværs af linjer – og ikke som siloer, faggrupperne let kan befinde sig i. At vi er agile inden for vores niche-område, i forhold til, at holde os relevante for nutidens unge. Det betyder også, at vi lige nu er i gang med et større stykke arbejde omkring vores Hubsterlinje, vores Sundhed & Fitness og vores Politilinje, samtidig med, at vi holder øjnene på bolden og sørger for, at vores gymnastiklinjer forsætter med at være stærke. Vi har lige nu flere elever tilmeldt til næste forår, end vi har på skolen nu, og vi er knap 96% dækket ind med tilmeldinger på sommerens korte kurser. Vores opgave er at sørge for, at de elever, der går på skolen i år, også kan komme til Sydfyn og fejre deres 75-års jubilardag. Det arbejde er vi gang med. Tusind tak for ordet – og rigtig godt elevmøde.

  1. Forelæggelse af det reviderede regnskab.

Regnskabet blev gennem af bestyrelsesmedlem Martin Stubkjær. Der blev spurgt til om de 3 millioner skal bruges til noget. Ja, men vi er ikke en spareforening. Der blev også spurgt til om boglageret ikke skal nedskrives. Lageret er solgt til skolen. Der er indgået aftale om betaling i afdrag. Bogen kan købes i Ollerup Shoppen. Både online og i butik. Det blev foreslået at give en bog til alle elever. Bogen bruges aktivt i forbindelse med skolens arbejde med historien i forhold til eleverne.

  1. Behandling af indkomne forslag.

Der var ingen indkomne forslag.

  1. a. Valg af bestyrelsesmedlemmer.

Bestyrelsen foreslog Gitte Stenum, Lars Møller Andersen og Sofie Frisch. Alle 3 blev valgt for en 2-årig periode.

  1. b. Valg af suppleanter.

Bestyrelsen foreslog Ida Lousen og Jeppe Østergaard Nielsen, begge blev valgt for en 1-årig periode.

  1. a. Valg af revisor.

Peder Pedersen var på valg og modtog genvalg for en 2-årig periode.

  1. b. Valg af revisorsuppleant.

Kristian Skaarup var på valg og modtog genvalg for en 1-årig periode.

  1. Valg af bestyrelsesmedlemmer i ”Gymnastikhøjskolen i Ollerup”

Birgit Sørup Heinsen er på valg og ønsker ikke genvalg. Bestyrelsen foreslår Martin Stubkjær. Martin kommer fra Kolding og var elev i 1987-88. Martin ønsker bl.a. at være bindeled i forhold til lokalforeninger og Gymnastikhøjskolen. Martin blev valgt for en 2-årig periode.

  1. Eventuelt.

Lars og Jeppe orienterede om at der ville blive lagt en liste på kontoret, man kan skrive sig på, hvis man har guldkorn i forbindelse med billederne af effekter fra bl.a. De Gamle Stuer.

Tak til Christine og Georg for indsatsen i bestyrelsen. Der vil blive sendt et gavekort til Shoppen til dem hver.

Nye årgangsrepræsentanter er Julie Duus og Mathias Sølvason. Nye årgangsrepræsentantsuppleanter er Sarah Nielsen-Bager og Casper Bremmelgard. Bestyrelsen glæder sig at møde jer til bestyrelsesmøderne og ser frem til et godt samarbejde.

Til Birgit: du har været en del af skolens bestyrelse i 39 år. Stor tak for din kæmpe indsats.

Tak til Lars Meinert Mortensen for dirigenthvervet.

Referent, Vibeke Henriksen

Dirigent, Lars Meinert Mortensen

Referat af generalforsamling i Ollerup Delingsførere

lørdag 11. juni 2022, kl. 15:45-16:45

i Konferencelokalerne på Gymnastikhøjskolen i Ollerup

Der var 78 medlemmer til stede.

DAGSORDEN:

1 – Valg af dirigent og stemmetællere
Søren Lind blev valgt til dirigent og Poul Stenum og Karen Hedegaard blev valgt til stemmetællere. Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen er rettidigt indkaldt og gennemgik derefter dagsorden.

2.a – Beretning om Elevforeningens arbejde.
Kristian Albertsen fremlagde beretningen:
Traditionen tro vil vi gerne starte årets beretning med at mindes de OD’er, der i årets løb er gået bort. Her vil vi nævne Lynge Moesgaard som var elev i 1967/68. Gymnastikken og især Gymnastikhøjskolen i Ollerup betød meget for ham. Lynge Moesgaard blev valgt ind i elevforeningens bestyrelse i 1973 og fra 1998 til 2010 var han formand. Han blev udnævnt til æresmedlem i 2015. Endvidere kan nævnes mangeårigt medlem af skolens bestyrelse Mogens Lund.
Jeg vil gerne bede forsamlingen rejse sig — Æret være deres minde…………..Tak.
Der er ikke gået så lang tid siden vi sidst afholdt generalforsamling i oktober 2021. De sidste 2 generalforsamlinger har været afholdt sammen med skolens årsmøde, grundet aflysninger af elevmøderne på grund af corona. Det første år var der endda begrænsning på 50 personer samlet. Vi har efterfølgende evalueret positivt på denne kombination med skolens årsmøde og elevforeningens generalforsamling som værende muligt i fremtiden. Dette kræver dog en vedtægtsændring i OD elevforeningens vedtægter. Der vil senere komme forslag på dette som lyder: Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i forbindelse med elevmødet eller højskolens årsmøde.
Vi nåede efter generalforsamlingen at holde et fysisk bestyrelsesmøde i november 2021. Corona vendte desværre tilbage i december 2021, hvilket betød at det nye elevhold F22 først kunne starte den 16.1.2022. Da skolen så var lukket ned holdt vi vores januar møde online.
Af samme årsag blev OD-dagen flyttet fra 1. lørdag i februar til 14. maj.  Det var en flot lørdag med meget god gymnastik, både i OD-hallen og Arenaen. Samtidig var det flot solskin som gymnasterne nød i fulde drag i de fine omgivelser.
De næste par møder i marts og april har primært handlet om planlægning af elevmøde.
Da de 2 sidste elevmøder som sagt har været lukket ned på grund af corona, var der jo et efterslæb på jubilar-delen, d.v.s. at der er 3 hold jubilarer fra årene 2020, 2021 samt i år. Vi har sammen med skolen måttet lave nogle praktiske løsninger med at jubilarfrokost i år ikke er fra 20 års, men først fra 40 års jubilarer og opefter. Det samme gælder også at der er udfordringer med fotograferingen, dog er det sådan at i år kan andre årgange benytte My Selfie.
Skolen har arbejdet sammen med Faceoff MediaHouse på at få ny hjemmeside op at køre og version 1 er gået i luften. Version 2 er tæt på at være klar.
Vi i elevforeningen bliver også en del af det fælles branding og har en plads på den nye hjemmeside som hedder ”efter Ollerup” med det der giver mening som helhed.
Årsskriftet 2021 blev sendt ud som normalt med Posten og i samme format, men med færre sider, med Lærke Helene Askholm som redaktør. Skolen og Elevforeningen har valgt ny redaktør: Martin Lorentsen, da vi ønsker at Årsskriftet skal udføres i sammenhæng med skolens nye udtryk og hjemmeside. Så I kan allerede glæde jer til Årsskriftet.
Sidste år blev elevnyt udgivet som nyhedsmail i A4-format. Dette har også været tilfældet i år, dog med nyt look. Vi har lavet nogle korte indlæg og vedhæftet links til Ollerups hjemmeside, hvor flere oplysninger kan ses. Fremover skal vi have besluttet, hvordan formatet skal være.
Vi ved godt at der mangler billeder, men da der ikke har været afholdt elevmøder de sidste 2 år er der ikke så meget at vise. Så er der alle jubilarlisterne og andre ting som vi skal have besluttet hvordan disse skal håndteres fremover.
Tidligere blev elevnyt sendt med Posten. Nu sker det på mail, så derfor er det vigtigt, at elevforeningen har Jeres nyeste e-mailadresse.
Endvidere har Elevforeningen fået ny hjemmeside: www.od-elev.dk
M.h.t. bogen ”Fra udkant til forkant”, skrevet af Hans Bonde i f.m. skolens 100-års jubilæum fik vi desværre ikke det salg som vi havde drømt om i forbindelse med det store jubilæums arrangement og den internationale Gymnastikfestival som jo bekendt blev corona-aflyst. Der er fortsat flere bøger til salg, køb gerne flere, til den nette sum af 275 kr. pr. stk.
Der er også fortsat mulighed for at erhverve ”Gamle gymnastik billeder” fra Ollerup, der er fundet i arkiverne, forstørret og printet på ny, således der er fremkommet flotte gymnastiske motiver. Billederne kan købes enten enkeltvis eller som et samlet sæt med 4 motiver.
Portrætmaleriet af tidligere forstander Uffe Strandby er i gang og udføres af Lærke Wuisman. Desværre har Uffe svært ved at side stille… så maleriet forventer vi først kan afsløres ved skolens årsmøde den 7. oktober.
Seniorbisserne har igen i år været meget aktive, med bl.a. trapper til Olympen som volden nu hedder, forefaldende vedligeholdelse rundt på matriklen herunder den japanske have. En stor tak til tovholderne Bodil og Verner samt alle seniorbisserne, det er en uvurderlig stor hjælp til højskolen. Alle tidligere OD’er – mand eller kvinde, kan melde sig til seniorbisseugen, som ud over arbejdsglæde om dagen vil byde på kulturelle oplevelser og hyggeligt samvær om aftenen. Kom og vær med til at gøre en forskel.
Stor tak til Gudrun og Anker for Jeres store indsats, som inspektørpar i Baksås. Anker kommer senere ind på hvad der er sket siden sidst. Har nogen lyst til at komme til Norge, så er muligheden – som tidligere elev og medlem af elevforeningen, at leje Baksås gamle skole. Praktiske informationen kan I få hos Gudrun og Anker, men booking foregår hos elevforeningens sekretær Vibeke Henriksen på skolens kontor.
OD-puljen – er puljen hvor medlemmer af elevforeningen samt skolen kan søge om tilskud/støtte til et projekt med en beskrevet ansøgning. Under regnskabet forelægges det hvad der er givet støtte til. Men jeg vil alligevel nævne her at en af de store donationer er givet til højskolen nemlig tilskud til stolesæder i Arenaen, beløbet var 300.000 kr. Dette beløb havde vi afsat til den store jubilæumsfest som bekendt blev aflyst.
Tak til vores Årsskrift-redaktør Lærke, tak til alle der har bidraget til indholdet, tekst, billeder mm. til årsskriftet.
Tak til alle der har bidraget til vores nyhedsmail, som alternativ til Elevnyt 2022.
Tak til 2. års årsgangsrepræsentanterne.
Tak til skolen, ledelsen, medarbejdere og skolens bestyrelsen for godt samarbejde.
Tak til dig Vibeke som elevforenings sekretær, og til Elevforeningsbestyrelsen for jeres indsats, samarbejde og samvær.
Tak for fremmødet og opbakningen til vores generalforsamling – TAK.

2.b – Beretning om aktiviteter på OD-Baksås, Nissedal.
Der har været 3 udlejninger i 2021. Det har været heldigt at vi har fået udbetalt kloaktilskud som vi havde til gode fra tidligere år. I september var vi et hold seniorbisser som var deroppe og malede og lavede brænde. På mandag tager vi en lille gruppe derop og gør klar til sommerens gæster. Næste år har Baksås 50-års jubilæum. Vi forventer at afholde et arrangement i den anledning. Tak til alle der har været med til at arbejde for Baksås.

2.c – Kort orientering om Gymnastikhøjskolens virke.
Forstander Thomas Smidt Dissing fortalte at skolen har fået en ny markedsføringsstrategi. Vi arbejder meget med at finde ud af hvordan vi rammer målgrupper som vi ikke har ramt før. Vi er i gang med vision 2030. Vi arbejder på at få gang i brug og udlejning af Arenaen. Vi har lavet aftaler med LiveCulture, Tikko og andre eventbureauer om foredrag og udendørskoncerter

3 – Forelæggelse af det reviderede regnskab.
Kristian Albertsen fremlagde regnskabet. Der blev spurgt ind til hvad varelageret på 606 t.kr. er. Det er lageret af bogen ”Fra Udkant Til Forkant”. Det blev foreslået at bogen sælges til billigere pris. Der blev opfordret til at synliggøre salg af bogen ved arrangementer. Der blev spurgt hvad urealiseret kursgevinst er. Det er værdien af værdipapirerne pr. 31/12 fratrukket værdien fra sidste år. Der blev opfordret til mere digitalisering og bedre kontingentopkrævning for fastholdelse af medlemmerne.

4 – Behandling af indkomne forslag.
Bestyrelsen foreslog 2 redaktionelle ændringer af vedtægterne:
– §2 stk. 1 før ændring: ”Udgivelse af årsskrift i samarbejde med Gymnastikhøjskolens forstander”. Forslag: ”Udgivelse af årsskrift i samarbejde med Gymnastikhøjskolen”. Forslaget blev vedtaget.
– §2 stk. 2 før ændring: ”Udgivelse af foreningsblad ”Elevnyt””. Forslag: ”Udgivelse af ”Elevnyt””. Forslaget blev vedtaget.

Bestyrelsen foreslog 2 vedtægtsændringer:
– §4 linje 2 før ændring: ”Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i forbindelse med elevmødet”. Forslag: ”Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i forbindelse med elevmødet eller Gymnastikhøjskolens årsmøde”. Der blev foreslået en tilføjelse med en kluasul: ”Såfremt elevmødet ikke kan afholdes, afholdes generalforsamlingen sammen med skolens årsmøde”. Efter en del kommentarer blev bestyrelsen enige om at trække forslaget.
Linje 6-7 nu: ”Indvarsling til generalforsamling sker gennem ”Elevnyt” eller i særlige tilfælde ved udsendelse af skriftlig meddelelse”. Forslag: Indvarsling til generalforsamling sker på Elevforeningens hjemmeside www.od-elev.dk og via e-mail”. Der blev spurgt til om der fortsat vil blive sendt brev til dem der ikke har e-mail. Det vil der. Forslaget blev vedtaget.

5 – Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
a Valg af bestyrelsesmedlemmer.
Birgit Sørup Heinsen blev genvalgt
Anne Mette Rohde og Martin Stubkjær blev valgt til bestyrelsen
b Valg af suppleanter.
Sofie Frisch Andersen og Jeppe Østergaard Nielsen blev valgt til suppleanter

6 – Valg af revisor
Bente Lassen Nørby blev genvalgt

6.b – Valg af revisorsuppleant
Kristian S. Skaarup blev genvalgt

7 – Valg af bestyrelsesmedlemmer i ”Gymnastikhøjskolen i Ollerup”
Kristian Albertsen blev valgt

8 – Eventuelt
Lars Kristensen blev takket for indsatsen i Gymnastikhøjskolens bestyrelse med en gave og blomster. Lars sagde at man altid skal sige ja tak, hvis man bliver opfordret til at stille op til valget til en bestyrelse.
Kristian fik også tak for indsatsen i bestyrelsen og som formand med en gave og blomster.
Morten fik også en gave og tak for indsatsen i bestyrelsen, først som årgangsrepræsentant og dernæst bestyrelsesmedlem.

Referent, Vibeke Henriksen
Dirigent, Søren Lind

Referat af Generalforsamling i Ollerup Delingsførere, lørdag 2. oktober 2021, kl. 14:00-15:00

Formand Kristian Albertsen bød velkommen. Afdøde medlemmer fra det forgangne år blev mindet. Forsamlingen sang ”Flyv Vort Flag”.

  1. Valg af dirigent og stemmetællere:
    Efter bestyrelsens forslag blev Lars Kristensen valgt til dirigent. Dirigenten konstaterede at generalforsamlingen er rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne. Stemmetællere vil blive valgt hvis det bliver nødvendigt.
  2. a. Beretning om Elevforeningens arbejde.

    Traditionen tro vil vi gerne starte denne årsberetning fra Elevforeningen med at mindes de OD’er, der i årets løb er gået bort. Jeg vil gerne bede forsamlingen rejse sig — Æret være deres minde…………..Tak.

    I 2020 blev det stort planlagte 100-års jubilæum og elevmøde den 1.-2. maj, som bekendt udsat. I stedet blev elevforeningens generalforsamling afholdt sammen med skolens årsmøde den 3. oktober 2020 ligesom den gør i år 2021.

    Det er nu 1 år siden vi sidst var samlet. Vi havde nok sidste år haft en forventning og håb om, at vi kunne have afholdt skolens jubilæum den 1. maj og elevmødet den 2. maj 2021, som var de datoer vi havde sat sammen med skolen.  Men AK sådan gik det som bekendt ikke. Jubilæum og elevmøde/jubilardag blev endnu en gang aflyst pga coronaen.

    Årsskriftet kom ud som vanligt. Temaet i dette årsskrift var ”Nytænkning i en Coronatid”, hvor artiklerne bærer præg af en særlig kreativitet, der har styrket den personlige udvikling både for elever og medarbejdere.

    I Årsskriftet er der også artikler og billeder af elevforeningens gaver ifm. 100-års jubilæet bl.a.:

    Sangen ”Universet var tavst” af Jens Sejer Andersen med musik af Jacob Bonderup.

    Den nyanlagte ”Japanske have” med fælles indsats fra Elevforeningen, Skolen, junior/seniorbisser samt en stor gavedonation fra vores japanske venner, kan vi nu se det flotte resultat af. Der var planlagt indvielse på 100-års jubilæet med bl.a. deltagelse af den japanske ambassadør, men sådan gik det desværre ikke.

    Skulptur bestående af 3 skulpturer ”Bukspring”, ”Hovedspring-håndgang” og ”7’eren”, lavet af billedhuggeren og tidligere elev Keld Moseholm, som blev afsløret ved sidste års generalforsamling.

    Bogen ”Fra udkant til forkant”, skrevet af Hans Bonde i forbindelse med 100-års jubilæet. Vi havde store forventninger til salget i forbindelse med 100-års jubilæet og den internationale gymnastikfestival, men som bekendt blev alt dette aflyst, som sagt er der stadig bøger til salg, og de kan købes online eller på skolens kontor.

    Der er også fortsat mulighed for at erhverve ”Gamle gymnastik billeder” fra Ollerup, der er fundet i arkiverne, forstørret, således der er fremkommet flotte gymnastiske motiver. Billederne kan købes enten enkeltvis eller som et samlet sæt med 4 motiver.

    Vi nåede i elevforeningens bestyrelse lige at mødes én gang i november 2020, men bedst som vi troede vi kunne begynde at tænke fremad, så blev Danmark atter lukket ned lige inden jul og eleverne sendt hjem.

    Vi mødtes online i april måned 2021, hvor vi besluttede at donere 300.000 kr. til stolesæder til Arenaen. De 300.000 kr. havde vi i forvejen øremærket til jubilæet men da dette blev aflyst gav det god mening at donere det til stolesæder som en stor hjælp til den gamle skole, og da skolen på det tidspunkt heller ikke kendte helt konsekvensen af corona-udfordringerne.

    Samtidig besluttede vi, at årets Elevnyt blev erstattet af et nyhedsbrev, der havde bl.a. indlæg fra hele 3 forstandere. Dette blev sendt ud på mail og som alm. post til alle uden e-mail-adresse. Så endnu en opfordring til alle der i mellemtiden har fået en e-mail-adresse om at give sekretæren besked herom. Der var en god og positiv respons på dette ”nyhedsbrev” som vi fremadrettet vil overveje at arbejde videre med i en eller anden form.

    I 2020 regnskabet fremgår det, at der er 400 medlemmer i kontingentrestance og den største gruppe er årgang E14/F15, der var 5-års jubilar i 2020, hvor der var corona-nedlukning og dermed ingen elevmøde. Måske det er årsagen? Vi prøver bl.a. at skrive indlæg på 5-års jubilarernes facebookside m.m. Vi arbejder forsat videre med hvordan vi kan fastholde de unge i deres medlemskab, bl.a. om kontingentet skal revurderes, mere kommunikation evt. i et tættere samarbejde med skolen osv.

    OD-puljen – hvor tidligere elever og medlemmer af Elevforeningen kan søge om tilskud indenfor de fastsatte rammer har der ikke været ansøgninger til i år 2020.

    Seniorbisserne har haft forrygende travlt med at pudse, polere, renovere og etablere rundt på skolen. Seniorbissernes målsætning var , at ”Når Gymnastikhøjskolen i 2020 har 100 års jubilæum, står der en renoveret, flot og tidssvarende højskole, som rækker ind i fremtiden”. Hold op hvor har i nået meget og hvor er det blevet godt og flot. Stor tak til alle seniorbisserne og andre der har arbejdet hårdt på dette kunne nås. En stor tak til Gudrun og Anker som tog initiativet til seniorbisseideen og førte den ud i livet. Også en stor tak til Bodil og Verner som har været tovholder på flere store projekter.

    Men seniorbisserne er ikke til at stoppe … de bliver bare ved og ved og ved … dette er en kæmpe gave for vores gamle skole, at vi har så mange ildsjæle der vil hjælpe og være med til at gøre en forskel.

    På generalforsamlingen sidste år takkede vi Uffe for det gode samarbejde og hans store indsats for Gymnastikhøjskolen igennem alle årene og med den forventning om at der ville blive afholdt en afskedsreception for ham, men også her og endnu en gang spændte coronaen ben. Her ville vi overrække en gave til Uffe fra elevforeningen. Gaven er således blevet overrakt af et par gange, først en flot sitkagran til deres nye tagterrasse i Svendborg, senere gik vi sammen med skolen om et selvvalgt maleri som nu hænger i deres stue i Svendborg. Men, Uffe vi mangler stadig et ”maleri”, så vi håber vi kan få dig til at sidde stille en dag …. så du kan gøre de ”fire” andre selskab.  Endnu engang stor tak for samarbejdet gennem årene.

    Stor tak til Gudrun og Anker for jeres store indsats, både med Seniorbisserne og som inspektør i Baksås i Norge.

    Har nogen lyst til at komme til Norge, så er muligheden – som tidligere elev og medlem af Elevforeningen, at leje Baksås gamle skole. Nissedal byder på mange muligheder bl.a. flotte naturoplevelser. Praktiske informationer kan I få hos Gudrun og Anker, men booking foregår hos elevforeningens sekretær Vibeke Henriksen på skolens kontor.

    Tak til vores årsskrift-redaktør Lærke, tak til alle der har bidraget til indholdet, med tekst, billeder mm.

    Tak til alle der har bidraget til vores nyhedsmail, som alternativ til Elevnyt 2021.

    Tak til 2. års årgangsrepræsentanterne: Mathilde Damgaard Olesen og Walter Andersen.

    Tak til skolen, ledelsen, medarbejdere og skolens bestyrelse for godt samarbejde.

    Tak til dig Vibeke som elevforeningens sekretær, og til Elevforeningsbestyrelse for jeres indsats, samarbejde og samvær.

    Tak for fremmødet og opbakningen til vores generalforsamling – TAK.

    b. Beretning om aktiviteter på OD-Baksås, Nissedal.

    Anker Clausen orienterede om situationen i Baksås. Vi var heldige at Norge åbnede efter corona-nedlukningen lige til sommerferien. Kun 2 uger blev aflyst p.g.a. corona. Desværre blev arbejdsugen aflyst og udsat til 2021. Vi har bl.a malet facader, det var tiltrængt for det var 8 år siden. Der blev vist en billedserie fra seniorbissernes seneste arbejdsuge i Baksås. Vi takker foreningen for betaling af maden. Kristian takkede seniorbisserne for det store arbejde de har lagt for dagen.

    c. Kort orientering om Gymnastikhøjskolens virke. v/forstander Thomas Smidt Dissing. Vi har siden d. 15. marts, hvor vi igen måtte tage imod elever, haft en rigtig god elevtilslutning. Det vil sige, at vi i foråret 2021 havde tilmeldt 269, hvor af de 240 startede. De fleste af dem der ikke startede, flyttede deres ophold til efteråret, så rent faktisk, var det kun ganske få, der fravalgte opholdet helt. Vi har ligeledes her i efteråret haft helt fyldt op, og faktisk mere end fyldt, da vi jo også skal have plads til vores korte kurser. Det har betydet, at vi har nogle bo-vogne, hvor der er indlogeret elever. Eleverne har selvfølgelig været indforstået med, at de har skulle bo der, samtidigt har eleverne også været en kæmpe hjælp i, at justere og optimere det at være Ollerup elev i en bo-vogn. Derfor er vi også fortrøstningsfulde i forhold til foråret 2022, hvor vi har åbnet op for en venteliste på ikke mindre end 100 elever. De har alle fået tilbuddet om, at de kan blive elever sammen med de i forvejen 269 optagede elever. Det betyder, at vi potentielt kan optage over 300 elever til landsstævnet 2022, der stort set foregår i vores baghave. Et højskoleophold er aldrig det samme, det afhænger altid af, hvem man er på årgang med, hvilke medarbejdere der er, om det er forår eller efterår, hvor mange der er på årgangen og ja hvilken forstander der er!

  3. Forelæggelse af det reviderede regnskab.

    Vi havde forventet lidt højere kontingentindtægt end der er gået ind. Det skyldes at flere medlemmer end forventet ikke har betalt deres kontingent. Resten af regnskabet blevet gennemgået og derefter godkendt.

  4. Behandling af indkomne forslag.

    Der var ingen indkomne forslag.

  5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

    a. Valg af bestyrelsesmedlemmer.

    På valg var: Gitte Skovlod Stenum, Lars Møller Andersen og Ida Lousen. Alle 3 blev genvalgt.

    b. Valg af suppleanter.

    På valg var: Anne Mette Rohde og Marie Sofie Spanggaard Jespersen. Begge blev genvalgt.

  6. Valg af revisor og suppleant.

    a. Valg af revisor.

    På valg var: Peder Pedersen. Peder blev genvalgt.

    b. Valg af revisorsuppleant.

    På valg var: Kristian S. Skaarup. Kristian blev genvalgt.

  7. Valg af bestyrelsesmedlemmer i ”Gymnastikhøjskolen i Ollerup”

    På valg var: Birgit Sørup Heinsen. Birgit blev genvalgt.

  8. Eventuelt.

    Tidligere forstanderpar Ingrid og Uffe Strandby blev udnævnt til æresmedlemmer. Uffe takkede for udnævnelsen og sagde at det havde været en fornøjelse at være forstander. Formand for Skolekredsen Poul Henning Jørgensen sendte en kæmpe tak til OD-Elevforeningen for det gode samarbejde og økonomisk velvillighed.

Hent Regnskab 2020.

Referent: Vibeke Henriksen

Dato: 08-10-2021